Saturday, February 5, 2011

4) MARAH

Assalamualaikum.... 

Entry ini aku tulis setelah aku membuat perkara yang tidak rasional setelah aku beremosi negatif iaitu MARAH


Kadang - kala marah itu hadir tatkala respon daripada orang lain yang menyakitkan hati


Marah aku kali ini bermula dengan cemas


Aku akan cuba kaitkan bagaimana emosi negatif mempengaruhi manusia secara psikologi dan biologi ( ini hanya mengikut pengamatan aku)


Bermula al - kisah..teman aku ini Nora yang bertolak pulang ke Tanjung Malim pagi 5 Januari 2011...


Aku pula membuat aktiviti pada hari itu sambil menanti kepulangannya...Aku pulang dari rumah sewa  abang Adnan pada jam 4 petang. Masih lagi aku tak mendapat khabar berita dari temanku itu..


Perasaan cemas mula singgah di hati...tapi aku masih belum berfokus kepada perasaan itu kerana aku masih dalam emosi gembira sebab dapat tolong abang Adnan dan berkelah di sungai depan rumah sewanya


Bila jam di dinding sudah tepat jam 7..aku mula cemas dan bimbang..aku telefon tak berangkat..aku mesej tak berbalas......lalu..emosi yang negatif itu menguasai diri


Aku mula terfikir bukan - bukan, terus tak rasional pemikiran aku ( nampak tak psikologi aku dah berubah menjadi negatif sebab emosi aku negatif)

 Ini CEMAS okey~


Perkara yang aku fikir

A. Isk budak ni..kena culik ker

B. Kalau dia jalan2 kat KL sorang2, kena pukau macamana

C. Dia g jumpak kawan ker

D. Manalah budak ni pergi, macamana la dia ni skrang...astagha



lalu persoalan itu terus menerjah dalam ruang minda

Tiba - tiba aku dapat mesej daripada Nora


Lebih kurang beginilah...."Tak ada sapa nak culik kita" hehehe..sori



Entah kenapa tak semena - mena aku MARAH

Lihatlah bagaimana bermula dengan emosi negatif CEMAS kemudian beralih kepada MARAH

sedangkan sepatutnya aku sudah boleh gembira kerana tahu dia selamat

 Terukkan muka bila marah

Selepas itu aku menangis..entahlah aku benar - benar terusik dengan jawapan SMS itu...

Sepanjang hari apa yang aku fikirkan ialah soal keselamatan tetapi bila aku rasa jawapan itu seperti lawak jenaka dan serius,aku terus MARAH

sedangkan mungkin Nora mesej begitu kerana tidak mahu aku terlalu risau dan bimbang


aku tidak dapat dikawal...aku cuba berhenti tapi makin laju pulak air mata masa tu

Dalam masa yang sama, emosi marah itu masih lagi ada




Lalu jam 9, aku turun kerana ada beberapa mesyuarat

Apabila jam di komputer riba Amir hampir jam 11

kelibat Nora kelihatan di Kolej Harun Aminurrashid

Oh ya, dia menghulurkan tangan kepada aku untuk bersalaman

AKU?

Tidak menghiraukan langsung dan terus meneruskan perbincangan..seolah - olah dia tiada di situ

Aku tahu pasti hatinya amat terguris dan malu kerana di situ ada Zahora, Mus, Din, Fawiz, Amir, Abang Adnan dan Wanita Besi..


Balik perjumpaan itu, aku menulis surat dan ke rumah Nora membawa sebotol Vitagen Anggur sebagai tanda mintak maaf


Setelah aku mengetuk pintu beberapa kali, Nora masih tak membuka pintu..lalu aku mesej Nora


" Bukak pintu sekejap ada benda nak bincang"


Nora tak balas..lalu aku geram

Tengoklah betapa emosi negatif ini terus meracun pemikiran

sedangkan mungkin dia sangat letih sehingga tidak dengar bunyi ketukan pintu atau dia mungkin tertidur

biarpun aku mintak maaf, tapi marah masih belum habis kerana Nora masih belum memberi penjelasan...lalu aku biarkan malam berlalu

dan pagi tadi tiba - tiba aku cirit - birit

pelik sangat sedangkan aku makan apa yang abang adnan, wanita besi dan  amir makan

tidak semena - mena pinggang aku juga terasa sakit..sebelum ini memang terasa sakit tetapi tidaklah teruk sangat

lalu aku teringat kata - kata pensyarah Psikologi Abnormal aku..

" Sakit emosi ini sebenarnya boleh dizahirkan dengan psikologi dan biologi "

Mungkin kerana saya tidur dalam keadaan marah lalu ianya memberi impak juga kepada biologi


Bagun pagi ini baru aku terfikir..mungkin Nora terperangkap dalam kesesakan lalu lintas..haish..kenapalah dia tak bagitau aku...

Sekarang ini aku malu dengan sikap ini

Aku juga malu nak jumpak Nora

paling penting

Saya mintak maaf yer Nora

Lalu aku google beberapa entry tentang marah

Jom KLIK...



KESAN EMOSI



Marah dan Kesan Marah

* Kadangkala sikap bimbang dan cemas ini baik diamalkan tetapi jika tidak kena caranya dan selalu diamalkan pasti membawa padah~

SEKIAN

TERIMA KASIH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...